U obnovi Starog grada u Rijeci, koja se polagano, ali sigurno odvija, posebno 	se obzirno pristupilo Trgu Jurja Klovića. Veliki, dobro očuvani 	kameni luk i ostaci antičkog principija godinama su privlačili pažnju 	prolaznika, ali Trg nije imao osnovnu funkciju javnog prostora. Grad Rijeka 	raspisao je natječaj za idejni projekt uređenja, koji je dobio arhitekt 	Nenad Fabijanić i prema njegovoj zamisli Principij će postati Arheološki 	park u kojem će se, u ambijentu očuvanih i obnovljenih rimskih ostataka, 	odvijati razne kulturno-zabavne priredbe. U šetnju uređenim Principijem vodi 	nas sam arhitekt, priča o problemima i zadovoljstvima u procesu gradnje te 	svojim fotografijama nudi projekt oku čitatelja.
		Zamislimo područje Rijeke u trećem stoljeću. Ljude koji tada žive, rade, 	ratuju, putuju, trguju i ne sluteći da će nekoliko stoljeća kasnije 	arhitektura posve promijeniti okoliš u kojem se kreću, da će niknuti 	katedrala, poslovne zgrade i Korzo. No, ipak, tko zna, možda su slutili da 	će građevine njihova doba biti tako vrijedne i lijepe i dopadati se i 	današnjim stanovnicima koji će se potruditi da ih prouče, sačuvaju i 	oplemene. Upravo je takva priča o Principiju, antičkom nalazištu u riječkom 	Starom gradu, koje bi do kraja ove (2013.) godine trebalo biti obnovljeno, 	uređeno i predano javnosti.
		Grad Rijeka poduzeo je 2007. veliko arheološko istraživanje koje je obavio 	Hrvatski restauratorski zavod, a nalazi stručnjaka objavljeni su u njegovom 	dvojezičnom izdanju Tarsatički Principij – Principia at Tarsatica u 	koje zagledamo pišući ovaj tekst. Zacijelo su se njime služili i arhitekti 	Nenad Fabijanić i njegova suradnica Sonja Tadej radeći na idejnom projektu 	nazvanom Arheološki park Principij koji je pobijedio na javnom 	natječaju. Kao što obično biva, ni jedan natječaj ne može proći bez 	polemika, pa je tako bilo i kod uređenja Principija. Lomila su se 	koplja oko zgrade sagrađene 1929. koju Konzervatorski zavod Rijeke, tada pod 	upravom Željka Bistrovića, nije dao srušiti, za što se pak zalagao 	Fabijanić.
		Za arhitekta je arheološki prostor kojemu treba dati novu namjenu uvijek 	izazov, prisjeća se Fabijanić: Na raspisani natječaj odlučio sam 	reagirati, jer radilo se o složenom zadatku na jednom fragmentu koji se 	nalazi u centru Rijeke, na sloju Tarsatike, dakle, prasloju riječkom. Onda 	se još otkrije arheološki fragment Principija, što su korektno izradili 	arheolozi i istraživači svih vrsta, koji su to i dokumentirali i čak 	pretpostavili kako je to sve izgledalo. Zatim se tijekom gradnje otkriju 	neka nova nalazišta. Međutim, nitko od nas, a to je, kako bi se reklo, 	problem moje profesije, što mi nikada kad radimo te poslove, nemamo 	apsolutno čiste podloge. Ne istražujemo sve, ne postoji sva dokumentacija, 	posebno ne postoji slojevita infrastrukturalna dokumentacija, a ni snimak 	stanja instalacija koje se nalaze ispod njega. Tako se tijekom rada 	ustanovilo da su dvije kuće povezane, odnosno spojene ispod arheoloških 	nalazišta. Davni stanari odlučili su ih spojiti kanalom u koji su ugradili 	strojarsku instalaciju koja je služila za grijanje. Kada se sve to otvori 	i pogleda, kaže Fabijanić, čovjek se začudi što se sve ispod može 	naći, što arhitekti koji počinju svoj projekt samo s planom površinskog 	sloja, ne vide. I tako se na rubu Trga Jurja Klovića našla kuća 	Colazio, koja je dobila naziv Kućica K. i izazvala akademske 	rasprave koje su odložile početak obnove trga. Naime, Fabijanić je smatrao 	da je treba srušiti. Nekada su, kaže arhitekt, kuće na Principiju 	bile raspoređene po principu srednjovjekovnog urbanizma, ali su onda pale 	jer leže na toj Tarsatici, nisu srasle s tlom nego počivaju na nečijem 	arhitektonskom grobu, u metafizičkom smislu. Logično je da je kasnije došlo 	do rastakanja srednjovjekovnog sloja, posebno u XIX. stoljeću, i da se u 	Starom gradu gradilo manje kuće prema zamisli talijanskog arhitekta i 	urbanista Emilija Ambrosinija. To su kuće uokolo Trga u kojima ljudi žive, a 	jedina kuća koja nema stanovnike jest ta spomenuta, iz 1929. godine. Ona, 	naravno, ima jezgru u unutarnjem prostoru, koja je vrlo mala, jedva 4 x 4,5 	četvorna metra i to je kućica sa zabatom jer su s njom bile spojene druge 	kuće. U ovim novim vremenima, u vremenu novog senzibiliteta arhitekti o tome 	razmišljaju drukčije od konzervatora, pa tako ona, nemajući stanovnike ni 	funkciju, nema ništa vrijednoga, osim, naravno nekog starijeg sloja, i 	novijega. Kada su sve kuće uz nju vezane pale, ostao je taj, kako ga 	Fabijanić naziva, kancerogeni element koji je dio prošle istine, ali ne 	predstavlja nikakvu vrijednost. Odnosno, može postati vrijednost ako se s 	njom uspostavi suvremeni dijalog. Slijedom toga, Fabijanić poručuje: Samo 	kroz manifestaciju sadašnjosti možete omogućiti prošlosti da govori. Ako 	pokušate posegnuti za njom, za prošlošću, nećete je nikada dohvatiti. Ako 	ovdje sada ja želim otkrivati sve slojeve prošlosti, otkrivati ih jedno na 	drugom, to nema blage veze. Ja sada pripadam ovom vremenu i vodim sa 	poviješću dijalog ne uništivši pri tom, naravno, ono što iskreno i temeljito 	vrijedi, a to je Principij. Jer ta kućica, koja će jednoga dana pasti, 	tvrdi Fabijanić, ne predstavlja apsolutno nikakvu vrijednost osim što na 	Principiju ima svoje temeljne slojeve, a oni nisu stariji od kraja XVIII.	
	........