Rijeka i riječka regija u gotovo pedesetak godina postojanja i formiranja svoje pop − rock scene konstantno je imala izuzetno bogatu lepezu najraznovrsnijih autora, izvođača i specifičnih stilskih pravaca.
U samim počecima, s kraja pedesetih te u šezdesetima, scenu su činili i žešći rokerskiji Bohemi, Henrici..., ali i “balansirajući” Uragani... Pojedine snažne ličnosti, kao vrsni vokalni solist Dalibor Brun..., bez većih problema bili su dio oba magnetna pola riječke pop −rock glazbe.
Najpoznatije ime prvog razdoblja riječkog poprocka – Uragani, s lakoćom su se uklapali i u fine maturalne zabave tih generacija (Kristalna dvorana hotela Kvarner)... na festivale s nešto «mekšim» baladama..., ali i u nesumnjivo “tvrđe vode” rokerskijih plesnjaka (Tenis na Pećinama)... Ujedno, i veoma značajno, pored niza osobnih promjena u postavi, uvijek su uspijevali sačuvati i vlastiti glazbeni identitet i status.
Od značajnijih imena iz narednog razdoblja razvoja scene, a koji su u svojim djelovanju prelamali najraznovrsnije utjecaje svjetske popularne glazbe, od folka, šansone, psihodelije do raznih podvrsta pop muzike, svakako su bili osebujni Neda, Miljenko i Dario. Vrsni glazbenici, instrumentalisti i vokalni solisti s lakoćom su spajali brojne pop obrasce i uspijevali biti i popularni i kvalitetni. Bili su jednako upečatljivi u svojim obradama i interpretacijama svjetskih hitova kao i izvedbama vlastitih skladbi, djelujući i kao duo i kao trio ili u jednoj fazi svojeg glazbenog puta i kao pop - rock band.
Kraj sedamdesetih Rijeci donosi grupu Vrijeme i zemlja koja u svom izričaju pokušava spojiti brojne glazbene pop-rock utjecaje. Grupa Vrijeme i zemlja nije značajna samo zato što je dala riječkoj sceni i prvi autorski LP album već i brojne kvalitetne i svestrane glazbenike, koji su kasnije svoj put nalazili u drugim značajnim sastavima ili pak solo vodama (Nenad Bačić, Davor Tolja, Joško Serdarević, Marinko Radetić, Edi Kraljić...).
Na opatijskoj sceni kao dijelu šireg riječkog glazbenog područja tih godina pojavio se niz sastava od kojih iznad svih, autorski i izvođački, odskaču Ery (Elvis, Robert, Igor) te Beta Centaury (Pepi, Mrle, Edi...).
Osamdesete su bile veoma plodne za riječku pop — rock glazbu.
Denis & Denis duže su se kuhali, ali su se, srećom, u datom trenutku optimalno sljubili svi sastojci potrebni za uspjeh. Savršeno su prenijeli trenutno aktualni svjetski elektropop trend u domaće vode, ali ne kao blijedu kopiju već kao osvježavajući novi pop glazbeni jezik s jakim vlastitim domaćim naglaskom. Intrigantni stihovi govorili su o mladima ovih prostora, ali i o univerzalnim globalnim preokupacijama svoje generacije, uz upečatljivu interpretaciju Marine Perazić medijski intrigirajuće kao frontwomana. Na snažnom i kvalitetnom autorskom temelju Davora Tolje uz značajne odlične suradnike (Massimo Savić, Prlja, Edi Kraljić, Elvis Stanić...) napokon se izgradio vertikalni medijski uspon, uz ne mali i komercijalni uspjeh, a da se nije istovremeno igralo na onu inače sveprisutnu banalnu kartu estradnog populizma.
Xenia je spojila ono najbolje od obje strane inače pomalo nezgrapne kovanice: pop – rock glazbe. Pitke, jednostavne melodije i čvrsti ritmovi, odlične pjesme koje bez velikih gesta, vrhunski, autorski govore o svakodnevici svoje generacije slojevito, ali istovremeno i kristalno jasno. Sjajna vokalna solistica (Vesna Vrandečić) i zreli autorski rukopis (Robert Funčić) dali su glazbeni materijal koji i danas dobro nosi svoje godine. Vesna, nažalost, nije ostala u glazbenim vodama; odlični instrumentalisti (Joško i Marinko) ostali su svatko na svoj način ipak u glazbi, a Robert je kroz naredna desetljeća do danas bio poprilično aktivan kao glazbeni producent, snimatelj, aranžer..., ali i autor za brojne druge izvođače, od kojih svakako treba spomenuti talentiranu i mladu Tinu Vukov.
Istočni izlaz nije ostvario ni polovicu svog potencijala, ali su se definitivno isticali kao rijetko dorađeni stilisti popa (trominutnim pop pjesmama, nastupima, oblekom, plakatima...) u okruženju koje je bilo dobrim dijelom drugačije obojeno. Isticali su se simpatični, mod-ovski Jam-ovci u kožnom Clashovskom užem krajoliku Konta. Posebnost im je bila i nedvojbenost pop-rock duha, tako da su bez obzira na (pop) stilske osobine oni bez sumnje i fizički uvijek pripadali “drogeriji”, a nipošto “parfumeriji” kultnog riječkog okupljališta.
Istočni izlaz bitan je i stoga što je bio svojevrsna baza za kasnije formiranje i djelovanje grupe Ogledala. Jedan od najznačajnijih pop sastava riječke scene, imao je niz zapaženih nastupa repertoarom koji je bio i kvalitetan i stilski aktualan. Uz osnovicu: Lea Rumoru (vokal, bubnjevi), Damira Bajića (gitare), Dadu Trpkova (bas) i Mira Zupčića (sint), te kasnije brojne promjene u postavi , spletom okolnosti, nažalost, također prestaju s radom ne ostavivši samostalni album. Srećom, svestrani i talentirani Leo do danas je na različite načine ipak ostao u glazbenim vodama.
Tadaima je bila solidna sviračka ekipa s vlastitim autorskim stilom, ali prije svega izuzetnom vokalnom solisticom − Meri Trošelj... koja se kroz kasnija desetljeća održala, što kantautorskim djelovanjem, što surađujući u brojnim nadahnutim projektima (Quartet Sensitive, Elvis Stanić Group, Dr, Doktor, Meri & Hal...).
Idejni nemiri ostavili su riječkoj sceni desetljeće djelovanja s ogromnim amplitudama. Briljantnim pop – kult idejama, nizom eksplozivnih pop pjesama, teen – idol bljeskovima, ali i traljavim izvedbama, učestalim nedorečenostima uz gomilu samoubilačke neodgovornosti i spram sebe i vlastitog glazbenog razvoja. Originalna postava: Davor Oreb (bas, glas), Igor Wilheim (gitara, glas), Saša Tumara (bubanj), uz kasnije promjene sa značajnim dodacima zvuku − klavijaturama (Goran Troha) i novim bubnjarom (Siniša Šumonja) zabilježeni su tek na nekoliko kompilacija prije nego što su (pre) tiho otišli u još jednu (nikada do kraja realiziranu riječku) glazbenu legendu.
Cacadoo look savršena su pop priča. All - girl postava na bini u svojoj osnovi (iza bine) imala je autorski i svirački boy – girl suradnju brojnih snaga na opatijsko – riječkoj sceni. Atraktivnih nastupa, odličnog design – pakovanja (omot, fotke, plakati), prijemčljivih pop obrada ali i instant – prihvatljivih
novih autorskih uradaka skrojenih po mjeri za topliste i radiovalove. Nagli uspon, uspjeh, popularnost, lomovi u međuljudskim odnosima, promjene u postavi, novi uspjesi i konačni prestanak rada, sve unutar nekoliko godina. Srećom, ne samo zbog dva LP albuma, i ova riječka pop kometa ostavila je iza sebe sasvim jasan i značajan trag.
Fit je dugo djelovao prije nego što su članovi sredinom osamdesetih sjedinili konstantno koncertno iskustvo, prihvatljive i hitoidne pop pjesme, zgodne obrade, medijsku prisutnost i konačno realiziranje dugosvirajućeg vinila. Uspon i popularnost prekinuti su na početku devedesetih. Kasniji solo pokušaji ponovnog uspona (vokalnog soliste Davora Lukasa) nisu dostigli željeni nivo, a samo će vrijeme pokazati da li će Cyberfit (Zorko Opačić i Miro Tešević...) svojim djelovanjem uspjeti
dijelom reaktivirati i zanimanje za razdoblje ranog djelovanja Fita.
En face su i u drugom desetljeću svog djelovanja poprilično živahna konstanta riječke pop-rock scene. Uspijevajući odoljeti neizbježnim pomodnim produkcijskim i stilskim trendovima kroz godine slijedili su svoj pametno odabrani, u osnovi brit – pop obrazac. Uz povremene hitove bilo je i odličnih suradnji (Urban, Putokazi, Eni, Martina...). Pored osnovice grupe: Sandra Bastijančića (glas, bas gitara) i Mira Vidovića (gitara), te Alena Tibljaša (bubanj), kroz grupu su prošli i gitaristi, začetni Sanjin Eterović te Vava i Hal... Pitak i radiofonični materijal u nizu albuma naznaka su daljnje dugovječnosti En facea.
ONO SVE O GRUPI ATMOSPHERIC Atmospheric je novo ime na riječkoj i hrvatskoj sceni popularne glazbe. Stihove, glazbu i aranžmane za njihov suvremeni, ambijentalni elektropop izričaj, nabijen atmosferom i posebnim ugođajem, potpisuje autor, multiinstrumentalist i pjevač Lado Bartoniček. Vokalna solistica i koautor vokalnih aranžmana mlada je glazbenica Martina Majerle. Lado je znan po djelovanju u riječkoj grupi Plan B te po glazbi za kazalište, autorskoj ambijentalnoj glazbi i interaktivnim CD projektima za Prirodoslovni muzej – Rijeka... Martina je djelovala u Putokazima te kao dio vokalne pratnje na Porinu, Zlatnoj ploči, MIK-u, Dori i Eurosongu. Lado i Martina bili su autorsko-izvođačka osnovica Bar- Tona, finalist glazbenog natječaja Inkubator (12 odabranih od 200 prijavljenih bandova) u zagrebačkom klubu Aquarius, 2002. godine. U 2005. Atmospheric je realizirao svoj prvi CD pod nazivom Ono sve, u nakladi izdavačke kuće Nema problema iz Rijeke, producenta Koraljka Pasarića. Za njihov prvi singl realiziran je i prvi videospot, nova verzija evergreen uspješnice Arsena Dedića Sve što znaš o meni. Snimatelj videospota je Darko Mihalić, a sniman je na raznim lokacijama u Rijeci (Prirodoslovni muzej) i Primorsko – goranskoj županiji (špilja Vrelo u Fužinama). Ova, Atmospheric - verzija sjajne Arsenove skladbe veoma se dopala i samom autoru, koji je pohvalio mlade glazbenike i pozvao ih kao goste na jedan od svojih koncerata. Taj poseban spoj prepoznali su i slušatelji stotinjak hrvatskih radiopostaja, a valja istaknuti i da je u samom vrhu na godišnjoj top-listi Hrvatskog radija - Radio Rijeke. Za drugi singl - skladbu Galebovo krilo, videospot je snimljen na lokacijama u Primorsko – goranskoj županiji (Kostrena, Jadranovo, Rijeka...). Scenario, kameru, montažu i režiju potpisuje Lado Bartoniček. Spot je bio uvršten u programu konkurencije: glazbeni spotovi, na 15-tim Danima hrvatskog filma 2006. u Zagrebu. Također našao se na videotop listama hrvatskih TV postaja, kao i na satelitskom programu Croatian music channela. Treći singl Na rubu mora ponovo je Atmospheric doveo na hrvatske radijske top-liste, što se očekuje i od narednih skladbi: Ti i ja te Cvijeće iz vaze... S odličnom vokalnom solisticom, radio-foničnom glazbom, intrigantnim aranžmanima, kvalitetnim suradnicima, bez drame i ekscesa, ali s puno posebnog ugođaja, Atmospheric sve jače zauzima svoje mjesto na riječkoj i hrvatskoj sceni popularne glazbe. |