SUŠAČKA REVIJA broj 45

 


kazalište

RIJEČKA GLAD ZA KAZALIŠTEM

Kim Cuculić

    Uoči prve ovogodišnje premijere - predstave Iza zatvorenih vrata, umjetnički voditelj riječkog HKD teatra Nenad Šegvić najavio je mogućnost zatvaranja ovog kazališta, jedinog profesionalnog dramskog teatra u Rijeci pored HNK Ivana pl. Zajca. Razlog Šegvićeve reakcije bio je taj što je Odjel za kulturu Grada Rijeke za ovu godinu HKD teatru dodijelio 100.000 kuna, što je jedva dostatno za premijeru, ali ne i za reprize, a kamoli za prikazivanje starijih predstava. Iz godine u godinu Grad smanjuje dotacije za ovo kazalište, koje je u jedanaest godina svoga postojanja za svojih 16 premijera osvojilo dvadesetak nagrada na uglednim festivalima. Nakon Šegvićeva istupa u javnosti podigla se nevjerojatna prašina u gotovo svim relevantnim hrvatskim medijima, što je pokazatelj da se rad HKD teatra i te kako cijeni i izvan Rijeke. Unatoč tome, s nekadašnje tri premijere godišnje ovo je kazalište vremenom spalo na svega jednu premijeru, a izdvajanja za njega se iz godine u godinu sukcesivno smanjuju. Što je tomu razlog, teško je dokučiti, a u redovima riječkih kulturnjaka čak se moglo čuti mišljenje da je HKD teatar privilegiran u odnosu na druga kazališta u gradu jer se izravno nalazi pod patronatom Grada Rijeke. Međutim, činjenica je da ovo kazalište, kao i neka druga, tek u limitiranim terminima dobiva prostor Hrvatskog kulturnog doma na Sušaku za održavanje proba, a ne može si priuštiti ni stalno zaposlene ljude.
            JEDNO KAZALIŠTE NIJE DOVOLJNO
    Na sramotu Grada je i što u sličnim uvjetima već godinama radi i TRAFIK teatar, još jedno riječko nezavisno kazalište koje za svoje projekte redovito dobiva pozive za gostovanja u inozemstvu, ali u vlastitom gradu ne može dobiti stalan prostor. Premda zasad neće doći do ukidanja HKD teatra, jer je riječki gradonačelnik odlučio dati ovom kazalištu dodatna sredstva za reprize, ovaj slučaj iznova nameće pitanje trebaju li Rijeci uz HNK Ivana pl. Zajca još neka kazališta ili će se grad svesti na kulturnu provinciju s jednim kazalištem? Odgovor je u svakom slučaju da ovom gradu treba još nekoliko profesionalnih teatara koji bi imali profilirani repertoar i nudili mjesečne programe. Istina je da u gradu trenutačno imamo i Otvorenu scenu Belveder i Ri teatar, ali oni još uvijek nisu dostigli dovoljan stupanj profesionalizacije. Specifičnu vrstu dramsko-plesno-mimsko-fizičkog teatra njeguje TRAFIK, no i on je zasad osuđen na svega jednu premijeru godišnje. Dodajmo još i Gradsko kazalište lutaka koje je ipak poglavito namijenjeno najmlađim gledateljima i time obavlja važnu funkciju edukacije buduće kazališne publike. Upravo zbog ovih razloga zatvaranje HKD teatra predstavilo bi dodatan udarac ionako oskudnom kulturnom životu grada. Dobra je vijest da će u, godinama zatvorenom, kinu »Kvarner« riječki HNK otvoriti malu scenu pod nazivom »Off Zajc«, koja će biti namijenjena izvođenju suvremenih dramskih tekstova. Premda to ne znači da Rijeka dobiva još jedno kazalište, već se radi samo o fizičkom otvaranju još jedne "pozornice" nacionalne kazališne kuće. Revitalizacijom dosad zapuštenog kina, Rijeka će dobiti prostor koji otvara i šire mogućnosti za kulturni život grada. Osim predstava u njemu će se održavati i projekcije art-filmova, što će barem djelomično nadomjestiti nedostatak kinoteke.
            HKD TEATAR KAO PROTUTEŽA RIJEČKOM HNK
    Iz niza reagiranja na mogućnost zatvaranja HKD teatra treba izdvojiti ono kazališnog kritičara Jasena Boke, koji je u svom tekstu u »Slobodnoj Dalmaciji« ukazao na važnu ulogu ovog kazališta sredinom devedesetih godina kad je na repertoaru riječkog HNK prevladavao nacionalni patos.

 

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana