SUŠAČKA REVIJA broj 101/102

 


more

RIJEŠEN MISTERIOZNI NESTANAK I TRAGEDIJA BRODA JAKLJAN

Danijel Frka

U dugogodišnjoj opsesiji traženja olupina potonulih brodova samo mi se jednom dogodilo da smo tražeći jednu olupinu, posve neočekivano pronašli drugu. Bilo je to prilikom potrage za olupinom njemačkog transportnog broda KAPITAEN DIEDRICHSEN (Ex-SEBASTIANO VENIER II) blizu Premude, kada smo na pretpostavljenoj poziciji pronašli talijanski parobrod PASCOLI (ex-SZEGED). Međutim, neočekivano nam se sreća osmjehnula još jednom, i to tijekom prošle ljetne sezone, kada se dogodilo da smo u razmaku od samo mjesec dana riješili tajne dvije olupine, i to talijanskog parobroda REGOLO, koju smo tražili u Velebitskom kanalu kod Senja, i malog parobroda JAKLJAN nedaleko Male luke na Krku, otprilike preko puta Senja.

Naš ronilački tim, u sastavu: Grega Verč, Gabrijel Hrovat, Marino Brzac, Miro Baričić, Zdravko Vulinović te Ranko i Danijel Frka iz Kluba podvodnih aktivnosti ADRIA Kraljevica, sudjeluje već niz godina u projektu Kartiranje olupina na području Promorsko-goranske županije. Cilj projekta je evidentiranje i praćenje stanja olupina potopljenih brodova u cilju ranog otkrivanja istjecanja zaostalog goriva i maziva iz spremnika, radi poduzimanja odgovarajućih mjera za sprečavanje onečišćenja mora i priobalja.

Tako je tijekom prošle ronilačke sezone naš ronilački tim pronašao i prijavio Hrvatskom restauratorskom zavodu (HRZ) dva podmorska nalaza potopljenih brodova koje smo pronašli pretražujući područje Velebitskog kanala. Zanimljivo je da su oba broda žrtve legendarne senjske bure koja u tom dijelu sjevernog Jadrana puše orkanskom snagom, a posljedice oba brodoloma bile su tragične – nastradali su svi članovi posade i putnici. Za olupinom teretnog broda REGOLO tragali smo godinama, i to na temelju arhivskih podataka i nekih zapisa dobivenih od ribara, te smo u razdoblju 2011.-2013. organizirali dvije, nažalost neuspješne ekspedicije tijekom kojih smo pretražili cijelo područje uz istočnu obalu otoka Krka od Male luke prema sjeveru, sve do rta Glavina kdo Vrbnika. Međutim, tek nedavno, kada smo dobili nove podatke od ribara, uspjeli smo suziti našu potragu na područje u kojemu smo napokon i pronašli olupinu broda REGOLO.

Za to je najviše zaslužna suvremena tehnologija sondiranja morskog dna - novi sonar kojega smo nabavili i ugradili proteklog ljeta u naše brodice, ne samo da je visoko osjetljiv, nego i nevjerojatnom preciznošću ocrtava obrise dna i svih predmeta na dnu. Tako se na snimkama dna odmah mogu uočiti pravilni oblici brodskog trupa, nadgrađa pa čak i jarbola, čime se može dobiti prilično jasna slika položaja olupine.


Sonarski snimak olupine parobroda Jakljan. Olupina leži na dubili od 40-48 metara.

Pripremajući se za predstojeći zaron kako bismo se napokon spustili na 66 metara dubine i identificirali olupinu REGOLA, naš prijatelj i član tima Grega Verč otputio se jednog mirnog srpanjskog dana svojim gumenjakom da još jednom snimi REGOLO novim sonarom. Još ranije lociranu olupinu REGOLA lako je pronašao, i nakon nekoliko prolaza iznad lokacije napravio je dovoljno dobrih sonarskih snimaka te se zatim polako uputio nazad za Punat. Sonar je ostavio upaljen kako bi kratio vrijeme na putu do Punta, a iz dosadašnjeg iskustva znao je da se uvijek može dogoditi neko iznenađenje. I dogodilo se! Prilikom vožnje uz obalu Krka od Male luke prema rtu Sokol, odjednom se na ekranu pojavio neki pravilan objekt na dnu. Pomislivši da je to najvjerojatnije neka stijena i ne pomišljajući da se radi o olupini, napravio je za svaki slučaj nekoliko prelaza gumenjakom iz raznih smjerova, ali uvijek se na istoj lokaciji pojavljivao taj zagonetni dugoljasti predmet četvrtastog oblika koji je ležao na dubini od 40 do 48 metara, i koji je sada, bez svake sumnje, bio nešto što nije stvorila priroda. Tako je Grega zaključio da se vjerojatno radi o brodskoj olupini i sav ushićen obavijestio nas ostale o svojem otkriću. Razmislivši o kojem bi se brodu moglo raditi, zaključio sam da je možda riječ o nekom njemačkom desnatnom tenkonoscu ili sličnom brodu iz vremena 2. svjetskog rata, jer postoje podaci o napadima savezničkih aviona i potapanju više takvih brodova u Velebitskom kanalu. No u arhivskim podacima nisam mogao naći ništa preciznije.
...

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana