SUŠAČKA REVIJA broj 125/126

 


brodovi

TUŽNE SUDBINE BRODOVA IZGRAĐENIH U LÜRSSENU

Danilo Prestint

Lurssen grupa, njemački lider u pomorskoj industriji, otvorila je u svibnju 2022. godine u Rijeci svoj ured za dizajn, razvoj i inovacije na luksuznim megajahtama (Lürssen Design center Kvarner). Dolaskom Lürssena u Rijeku poraslo je zanimanje za njegovu povijest, pogotovo brodograđevnu. Zanimljivo je da je u brodogradilištu te njemačke tvrtke u Bremen-Vegesacku izgrađen veliki broj brodova koji su plovili u flotama hrvatskih brodara.

Povijest Lürssena seže od 1875. godine kada je 24-godišnji Friedrich Lürssen počeo s izgradnjom čamaca u Aumundu (predgrađe Bremena), a kasnije gradi ribarske brodove i trajekte. Prema navodima same tvrtke, 1886. godine izgradili su prvi motorni čamac na svijetu. Kasnije su gradili ratne i trgovačke brodove te luksuzne jahte. Zanimljivo je da je 25. listopada 1944. godine u savezničkom bombardiranju Šibenika oštećen njemački „brzi napadni brod“ (torpiljarka) oznake S158, izgrađen 1938. u brodogradilištu u Vegesacku. Brod je tri dana plutao bez posade, a onda su ga Nijemci sami potopili da ne padne u ruke partizana. Podrtina potonulog broda pronađena je tek 2014. godine u Šibenskom kanalu na 50 metara dubine, na temelju jedne fotografije koju su sami Nijemci snimili. Treba reći da je kanal plovni put i da je tu zabranjeno ronjenje.


FLOTA KRISTIANA JEBSENSA IZ BERGENA

No, da se vratimo povijesti brodova izgrađenih za flotu A/S Kr. Jebsens Rederi iz Bergena: velik broj tih brodova je završio kod jadranskih (hrvatskih) brodara. Tako je motorni brod Raknes, izgrađen 1967. godine u Vegesacku (2.812,36 brt; dimenzije 95,8 x 13,94 metra), a pogonila su ga dva dizelska motora Normo, ukupne snage 2.080 KS brzinom od 12,25 čvorova. Godine 1977. kupuje ga Obalna plovidba Split, iz Splita i postaje Bosut.

Početkom Domovinskog rata, 1991. godine registriran je na tvrtku Cement Transport & Shipping Ltd., sa sjedištem u Kingstownu (zastava St. Vincent & Grenadini), a Splitska plovidba postaje manager. Hrvatska zastava podignuta je 1993. godine kada vlasnik postaje Splitska plovidba d.d. Prodan je 2004. godine kada postaje Queen Suzan (CBN International Shipping Ltd., Wonsan) i plovi pod zastavom Sjeverne Koreje. Dvije godine kasnije postaje Captain Ayham, vlasnik je isti, ali mu je sjedište u Freetownu i plovi pod zastavom države Sierra Leone. Iste, 2006. godine prodan je i postaje Al Fateh (International Arabian Kuwaitian General Trading, Panama) i plovi pod panamskom zastavom.

...

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana