Što znamo o riječkom jazzu? Ne o ovom 	što ga možemo čuti danas ili tijekom posljednjih deceniju-dvije, već o onom 	starijem, na čije se ritmove plesalo u „pionirskim“ poratnim vremenima 50-ih 	i 60-ih? Malo, gotovo ništa.
		Kakav bih odgovor mogao dobiti da sam pitao 	kada se uopće i kako pojavio jazz na riječkim pozornicama, dakle, da 	sam usmjerio reflektor na apsolutno nultu situaciju, onu prije Drugog 	svjetskog rata, kada su djelovale glazbene momčadi poput sušačkog sastava 	Višić i sličnih, ne usudim se ni pomisliti. Da bismo podigli barem dio 	koprene što je prekrila priču o jučerašnjem riječkom jazzu, zaronimo 	u podatke koji su nam u ruci, usprkos tomu što im cjelovitost nije vrlina. 	Čini se da već sad sugeriraju zanimljivu sliku jučerašnjih zbivanja...	
		Pogled na onodobne ulične plakate koji su 	pozivali na zabavu informacijom kako u ovom ili onom gradskom prostoru 	„Svira odličan jazz“, čini se dobrim ulazom u priču. No, to je dvojben 	početni putokaz. Onaj tko je u Rijeci 50-ih i 60-ih dolazio na mjesta gdje 	se mogla čuti popularna glazba, bio je svjestan kako žanrovsku oznaku na 	plakatima ne treba uvijek primiti doslovno. Etiketa jazza 	priljepljivala se na svaku glazbenu momčad koja je uključivala brass-sekciju, 	bez opterećivanja njenim zvučnim učincima. Prema svjedočenju Antona Černjula 	Tonija, jednog od aktera tadašnjega gradskog glazbenog života, ljubitelji 	notnih provoda mogli su na potezu od Kantride do Martinšćice birati između 	čak 49 aktivnih plesnih prostora, a ono što se na tim mjestima čulo 	zadovoljavalo je raznolike glazbene ukuse. Bilo je tu: sanremovskih 	uspješnica, lokalnih tradicionala, operetnih arija, jazz-tema, 	standarda latinoameričkih ishodišta, crnačkih duhovnih skladbi, opatijskih i 	inih šlagera… Pod dojmom žanrovski šarolike scene, s njom i činjenice kako 	ona nije imala ništa protiv da se njezini rukavci vežu u jedno uopćenom 	etiketom „vedre muzike“, plakati su koristili odrednicu jazz na sličan način 	– kao pojam koji natkriljuje gotovo svu plesnu glazbu ili, još točnije, kao 	sinonim za ansambl kojemu je tako shvaćenu plesnu glazbu izvoditi. U takvoj 	konstelaciji jazz-sastavima nije se nazivalo samo „pravovjerne“ 	jazz-kolektive nego i ekipe koje su izvodile zabavnu glazbu manje ili više 	odjenutu u jazzersko ruho. 
		Gdje i na koji način povući razdjelnicu koja 	bi olakšala naknadno razvrstavanje na pretince s „pravim“ i „manje pravim“	jazzerima? Zakinuti za tonsku sliku nestalih družina, oslonimo se o 	svjedočenja sudionika onodobne riječke scene, poput glazbenika kao što su 	bubnjari Marinko i Anton Jelić, kontrabasist i klavirist Toni Černjul te 	saksofonist Josip Forembacher Pepi. Slika sklopljena najvećim dijelom iz 	razgovora s njima kaže kako je poratni grad na Rječini imao živahnu jazz 	i, nazovimo je tako, jazzu blisku scenu. Krenimo od prve. 
		.....