Kada bi umjetnine izložene nedavno na vrlo neobičnoj izložbi, dosad neviđenoj na području Liburnije, bile originali, Centar Gervais u Opatiji u kojem su se nalazile, morao bi jakim mjerama osiguranja danonoćno bdjeti nad njima. Naime, pružati mogućnost publici da na istome mjestu pogleda radove stranih autora poput Dalija, Renoira i Modiglianija, ili pak domaćih umjetnika poput Ede Murtića, Zlatka Price, Ljube Ivančića, Mersada Berbera i mnogih drugih iz svijeta slikarstva, te, primjerice, kipove Dušana Džamonje, sa sobom bi nosilo i veliku dozu rizika. Organizatori bi već i kada bi se samo pokoji original iznimno vrijedne umjetnine nalazio pred publikom, morali jako paziti da se ne dogodi nešto što bi festival umjetnosti, dakle vrlo pozitivan događaj iz svijeta kulture, svrstalo u novinsku rubriku crne kronike. No, organizatori, Muzej Policije i Festival Opatija, izložbe pod nazivom »Ljepota lažnog sjaja«, koju se u rujnu 2018. godine uz slobodan ulaz moglo pogledati u Centru Gervais u Opatiji, nisu imali takvih problema budući da je vrijednost izloženih slika, crteža i skulptura bila doslovce - nula kuna!
Naime, sve su izložene umjetnine, bez obzira što su mnoge na prvi pogled zavarale, a istovremeno i očarale publiku, zapravo bile vješte ili manje vješte krivotvorine iz Kriminalističke zbirke Muzeja policije. Izložbom se željelo pokazati koliko vjerne krivotvorine mogu biti, ali i na vrlo »plastičan« način upozoriti i osvijestiti građane na nužan oprez pri kupnji skupocjenih umjetnina.
Kako se moglo saznati tijekom razgledavanja ove specifične izložbe, te iz kataloga Muzeja policije koji ju je popratio, putujuća zbirka koja danas izaziva iznimnu pozornost građana, a sviđa se i turistima, stvarala se punih osam godina, i to uz pomoć sporadično prikupljenih krivotvorina.
– Sustavno prikupljanje započelo je 2009. godine kada se posredovanjem Službe organiziranog kriminaliteta iz Uprave kriminalističke policije kod sudova uspjelo ishoditi da se po pravomoćnosti sudskih postupaka krivotvorine ne uništavaju već da se dodjeljuju kao izlošci Muzeju policije. Danas ovu zbirku čini sedamdesetak izložaka od kojih se najveći broj odnosi na ulja na platnu i nekoliko skulptura. Najviše je krivotvorina radova hrvatskih slikara poput Ede Murtića, Zlatka Price, Ljube Ivančića i Mersada Berbera, a u manjem broju su radovi Dimitrija Popovića, Đure Pulitike, Vaska Lipovca, Ivana Lackovića Croate, Miljenka Stančića, Vladimira Kirina, Oskara Hermana, Borisa Bućana, Ivana Rabuzina, Ivana Generalića, Ferde Kovačevića i Dragice Cvek Jordan te krivotvorine radova kipara Dušanja Džamonje i Vojina Bakića, dok od stranih autora posjedujemo krivotvorene radove Salvadora Dalija i Paula A. Renoira - stoji u publikaciji što je pratila izložbu koja je kod publike iz Opatije i okolice izazvala ogroman interes, pa su čak i učenici srednjih škola dolazili u organizirane posjete.
Vodič kroz izložbu bio im je Ernie Gigante Dešković, ravnatelj Festivala Opatija, koji kaže kako i sam voli umjetnine te kako nekoliko lijepih radova ima u svojoj kolekciji, ali pola u šali, pola u zbilji dodaje kako ga je nakon što je dublje upoznao ovu jedinstvenu izložbu, sada već pomalo strah jesu li slike iz njegove privatne svakodnevice originali ili tek vješte kopije.
Izložba se prvi puta nalazi na našem području, a interes za razgledavanjem eksponata, bez obzira na to što nisu originali ili možda baš zbog toga da bi se vidjelo koliko su izložene kopije vjerne, vrlo je velik. Posebnost svih izloženih slika je u tome što se radi o krivotvorinama koje se redom pokušalo prodati po visokim cijenama, baš kao da su originali. Kada bi svi ovi eksponati bili originali, prema podacima koje smo saznali od Muzeja policije, njihova bi vrijednost bila, procjenjuje se, veća od 25 milijuna eura! Možda bi se moglo postići i više, čak i do 30 milijuna eura, ovisno o interesu ponuđača. Zanimljivo je da tu na izložbi imamo, primjerice, rad jednog Modiglianija, koji je bio ponuđen Vladi Republike Hrvatske da ga otkupi. No, radilo se o lažnjaku, o »mačku u vreći«, što je srećom na vrijeme otkriveno i danas je ta slika ovdje na izložbi potpuno bezvrijedna. Zatim - rad Salvadora Dalija. Rad koji je »uhvaćen« pri prelasku granice. Naime, da bi se umjetninu moglo prenijeti preko granice, za nju treba imati dokumente slične putovnici. Došla su određena »gospoda« s tom slikom na granicu, te su ih carinici pitali imaju li adekvatne dokumente, imaju li papire koji su potrebni. Rekli su da idu pogledati u auto gdje su ti potrebni papiri i - zbrisali, pobjegli glavom bez obzira - ispričao je Ernie Gigante Dešković.
...