U vremenu kada hrvatska brodogradnja proživljava teške dane, uz neizvjesnost tko će se spasiti i opstati, a tko, možda zauvijek, potonuti, lijepo je podsjetiti na neke slavne dane naše brodograditeljske povijesti. Bilo ih je uistinu mnogo, toliko da u svakom trenutku možemo naći neki obljetnički datum. Oni često prolaze nezapaženo, u nadmetanju sa svakodnevnim problemima nemamo vremena baviti se jubilejima. Danas je mnogo važnije osigurati novac za plaće radnicima, kupnju materijala i opreme, povoljno ugovoriti nove poslove, poštivati rokove gradnje i isporuke, poslovati bez gubitaka. Ili obnoviti nekad uspješno poslovanje. Nije to lako, ni jednostavno. Tko da još brine o onome što se događalo prije stoljeća i više!
Obljetnica na koju podsjećamo u ovom tekstu nije baš „okrugla“ za neko veliko slavlje, ali nije ni za zaborav. Prije 110 godina počela je gradnja podmornica u Rijeci i Puli. Preciznije, gradnja je počela nekoliko godina ranije, a 1910. g. i 1911. g. prve podmornice s domaćih navoza uvedene su u službu ratne mornarice Austro-Ugarske. Tek malo ranije zaplovile su u svijetu prve podmornice u sastavu ratnih mornarica pomorskih velesila.
Veliki iskorak u razvoju svjetske brodogradnje a, pokazalo se ubrzo, i ratovanja na moru, događao se na razmeđi dvaju stoljeća, 19. i 20. Početak gradnje podmornica i njihov daljnji razvoj predstavljao je velik iskorak u tehničkom i tehnološkom napretku svjetske brodogradnje. Podrazumijeva se ? na našim hrvatskim prostorima. Da je Austro-Ugarska carska i kraljevska ratna mornarica iskazivala veći interes za podmornice i bila poduzetnija, dostignuća brodograditelja s naših prostora zacijelo bi bila još veća.
...