SUŠAČKA REVIJA broj 111/112

 


brodovi

SUŠAČKI KOBAC

Danilo Prestint

Naši stari pomorci znali su ga kao Kobac, u Dalmaciji kao Anton, a Britanci koji su ga izgradili, te ga potopili dok je plovio pod talijanskom zastavom, kao Lombardier

U ožujku 1919. godine u brodogradilištu Jordanvale Yard u Whiteinchu (Glasgow) za brodara Lloyd Royal Belge obavljeno je porinuće novogradnje br.8: Lombardier. Tu počinje naša priča o brodu čija je matična luka nekoliko godina bio Sušak.

Brodogradilište Jordanvale Yard, prvotno je bilo u vlasništvu Jordanvale Shipbuilding (John Reid & Co), a prestalo je radom nekoliko godina prije spomenutog potonuća. Ponovno je proizvodnju pokrenula 1916. godine kompanija Lloyd Royal Belge, koja se nije dotad bavila izgradnjom brodova. Riječ je o brodaru koji je bio među većima u Belgiji, a proizvodnja u Glasgowu je pokrenuta dozvolom britanske vlade kako bi se gradili brodovi za britansku flotu.

Lombardier je u početku naručen od britanske tvrtke The Shipping Controller (državne tvrtke zadužene za eksploataciju trgovačke flote za vrijeme rata i organizaciju izgradnje brodova) kao War Tay. Ime je promijenjeno tijekom izgradnje, iako nema pouzdanih podataka kada je to izvedeno – neki podaci govore da je brod porinut kao Lombardier, a drugi da je porinut kao War Tay. Ime je promijenjeno nekoliko dana kasnije. Brod je registriran pri The Shipping Controller u Londonu kao War Tay 22. ožujka 1919. godine, kada je dobio Official Number 143060, iako nikada nije zaplovio pod njihovom upravom.

Riječ je o standardiziranom teretnom brodu tipa C5, jednom od mnogih standardiziranih modela brodova serijski građenih u  britanskim brodogradilištima kako bi se što prije nadoknadili gubici koje su prouzročile njemačke podmornice.

Imena standardiziranih trgovačkih brodova koji su izgrađeni u Velikoj Britaniji za vrijeme Prvog svjetskog rata imali su prefiks War, tako da su bili poznati i kao tip War. Podtip C5 označavao je trgovački brod za obalnu plovidbu (coaster) skromne tonaže i dužine, sa strojem na sredini, prilično širokih skladišta i s kabinama za časnike i posadu oko strojarnice i kotlova (zapovjednik i konobar imali su nastambe na pramčanoj strani nadgrađa gdje se nalazila i blagovaonica, dok su drugi časnici, palube i stroja imali kabine na bokovima; ložači i mornari pod pramčanim kaštelom). Za vrijeme rata (i neposredno nakon završetka) izgrađeno je 25 parobroda tipa C5.
...

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana