SUŠAČKA REVIJA broj 48

 


projekti

CESTE, CESTE, DAJTE NAM CESTE!

Anto Ravlić

    Početkom ljeta, točnije 23. lipnja, okončana je 35 godina duga priča o izgradnji autoceste od Rijeke do Zagreba. Toga je dana puštena u promet 14 kilometara duga dionica od Vrbovskog do Bosiljeva. Od najveće hrvatske luke do glavnog grada stiže se za osamdesetak minuta vožnje, a autocesta prolazi kroz prekrasne krajolike i, za razliku od mnogih cesta širom Europe, ne ostavlja niti najmanju mogućnost da vozača zarobi monotonija. No, prekrasnu prirodu trebalo je savladati brojnim monumentalnim i skupim objektima. Na autocesti je izgrađeno čak 13 tunela, pet mostova, 24 vijadukta i 45 manjih podvožnjaka i nadvožnjaka, tako da se vrijednost cijele autoceste Rijeka – Zagreb uključujući i dionice izgrađene sedamdesetih i osamdesetih godina procjenjuje na šest milijardi kuna. Dodatnu težinu projektu daje činjenica da se dio autoceste gradio u ratnim, kriznim godinama te da se vrlo teška, zahtjevna, a time i skupa cesta, u dužini od osamdesetak kilometara izgradila za manje od desetljeća. Tim novim kilometrima drastično su skraćene nekad velike razdaljine, pa se danas od Pule do mađarske granice stiže brže nego što se prije desetak godina stizalo od Rijeke do Zagreba. O dugovječnosti projekta svjedoči činjenica da je na cestama za upravljačem malo onih koji se sjećaju otvaranja prvih dionica autoceste od Orehovice do Kikovice te od Karlovca do Zagreba 1972. godine. Većinu tih starih vozača danas na putovanjima tom cestom voze djeca ili unuci. Tko je prolazio starom cestom i vukao se iza kamiona prema Gornjem Jelenju, ili je pokušao riješiti se kolone oko Skrada ili Moravica ili se pak tiskao u kolonama u centru Karlovca, zna cijeniti ovu novu cestu.

    Iz godine u godinu do Zagreba se stizalo sve brže. Prije 22 godine, 1982., otvorena je 7,25 kilometara duga dionica Kikovica – Oštrovica, a 1996. godine 30 kilometara duga dionica Oštrovica – Delnice – Kupjak. Prošle godine u promet su puštene dionice Kupjak – Vrbovsko (dužine 20 kilometara) te Karlovac – Vukova Gorica, duga sedam kilometara. Sa 180 kilometara stare, opasne prometnice, koju je često znao zatvoriti snijeg, došlo se do 146 kilometara. Dok je nekad, starom cestom, Severin na Kupi označavao polovicu puta, danas bi se polovica po novoj cesti mogla povući nekoliko kilometara iza Vrbovskog.

    No, kako kod nas gotovo svaka lijepa priča ima svoj »ali«, tako i naša priča o autocesti od Rijeke do Zagreba ima svoj. Naš »ali« dug je 56 kilometara. Naime, toliko je kilometara na pravcu Rijeka – Zagreb od ukupne dužine 146 kilometara pokriveno poluautocestom, polovičnim i opasnim kompromisom.

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2021 Klub Sušačana