SUŠAČKA REVIJA broj 76

 


nesreće

RAGNA GORTHON

Slavko Suzić

Ovo je priča o junacima, žrtvama i gubitnicima broda Ragna Gorthon

Porinuće najvećeg do tada izgrađenog broda u brodogradilištu 3. MAJ u Rijeci, koje je bilo predviđeno za subotu 18. lipnja 1971. godine bilo je odgođeno za četiri dana kasnije. Tih dana Kvarnerom je vladalo orkansko jugo. Na dan predviđenog porinuća, po običaju, kuma broda daje brodu ime te sjekiricom presijeca uže s bocom šampanjca, ali se boca nije razbila o trup broda. Kod ponovnog pokušaja presijecanja užeta sječivo sjekirice promašilo je uže. Kuma se rasplakala te je netko od uzvanika priskočio i pomogao zajedničkim snagama presjeći uže. Konačno se šampanjac razbio i zapjenio provu broda. Zatrubila je brodska sirena, uzvanici i brodograditelji zapljeskali su, ali brod je ostao stajati na navozu. Uslijedili su višednevni popravci podvodnog dijela saonika kojeg je jako jugo poremetilo. Prilikom podvodnih radova došlo je do urušavanja jednog dijela konstrukcije saonika i prignječen je i ranjen jedan profesionalni ronilac

Nakon što su najzad savladane sve teškoće, odlučeno je da se porinuće obavi u utorak 22. lipnja 1971. u popodnevnim satima. Riječki brodograditelji sada su bez ikakvih poteškoća spustili u more brod od 68.000 long tona. Novi brod koji se gradio za potrebe švedskog brodovlasnika Rederiaktiebolaget Gylfe dobio je ime Ragna Gorthon.

Brod Ragna Gorthon bio je dugačak 243 metara, širok 32 i visok 18 metara. Gaz mu je bio 12,87 metara. Pokretat će ga motor 3. maj - Sulzer novog tipa, od 17.400 KS. To je bio najveći brodski motor koji je do tada izgrađen u riječkom brodogradilištu. Na oslobođeni navoz položena je kobilica za veliki brod od 68,500 tona, koji će se graditi za istu štokholmsku kompaniju.   

CRNI PETAK 17. RUJNA 1971. GODINE

M/V – Motorni brod RAGNA GORTHON novogradnja br. 531 nalazio se u opremnoj luci na vezu u završnoj fazi opreme brodogradilišta 3. MAJ Rijeka. Dan uoči probne vožnje  za brodograditelje je posebno kaotičan jer se mora završiti sve radove i ispravke na brodu. Vari se, reže, pitura, popravlja struja, isprobavaju uređaji, postavlja interijer, odnose se i donose alati, kablovi, demontiraju razni uređaji, brod se čisti, ljudi samo da ne gaze jedan po drugome. Na brodu se nalaze stotine radnika, poslovođa, šefova, koji su pod jakim pritiskom nadzora i rokova, teško je sve uskladiti i tada su greške lako moguće. Taj dan na brodu se nalazilo tristo radnika, a u samoj strojarnici sto trideset radnika brodogradilišta i sedam kooperantskih firmi.
.......

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana