SUŠAČKA REVIJA broj 91/92

 


brodari

SUDBINA SUŠAČKIH BRODOVA

Danilo Prestint

Nestalo je riječkih brodara. Ostala je samo Jadrolinija koja, međutim, ne održava više niti jednu putničku ili trajektnu liniju iz riječke luke. Gdje su nestali svi oni brodari i brodovi?
Nakon Prvog svjetskog rata Sušak je postao glavna sjeverna luka Kraljevine Jugoslavije. U tom razdoblju samo na Sušaku djelovalo mnoštvo brodara: Slobodna plovidba Topić, Parobrodarsko društvo Marović, Jadranska slobodna plovidba, Jadranska plovidba, Jugoslavenski Lloyd, Oceania, Prekomorska plovidba i Vesna.

Prekomorska plovidba d.d., Sušak utemeljena je 17. studenog 1922. U floti tog brodara plovili su: brod Kupa, izgrađen kao Trewidden 1917. godine u brodogradilištu John Readhead & Sons Ltd. u South Shieldsu, za Hain Steamship Co. Ltd. iz St. Ivesa. Bio je dug 121,9 i širok 15,9 metara te je imao 4.381 Grt. Sušački brodar ga kupuje 1937. godine, a brod je potopila torpedom 15. svibnja 1942. u 20.59 sati njemačka podmornica U-156. Njemačka podmornica ugledala je svoj budući plijen još šest sati ranije kada je on nakratko prekinuo plovidbu u kojoj je stalno mijenjao smjer da izbjegne podmornice. Naime, stao je da preuzme 31 brodolomca i čamce s broda Siljestad kojeg je ista podmornica potopila u 2.54 sati. U torpediranju stradala su dva člana posade, a u 21.13 podmornica je izronila da bi ispitala brodolomce. Ubrzo je opet zaronila, a dva čamca s brodolomcima stigli su do kopna deset dana kasnije ‒ jedan do Venecuele, a drugi do Barbadosa.

Brod Rečina izgrađen je 1930. godine u brodogradilištu William Gray & Co. Ltd. u West Hartlepoolu (novogradnja 1031) kao Lady Plymouth (Bristol Channel Steamers Ltd., Bristol). Bio je dug 126,1 i širok 16,5 metara te je imao 4.732 Grt. Sušački brodar ga kupuje 1932. godine. Stradava 11. travnja 1943. u plovidbi iz Whyalla za Newcastle (australske vode) prevozeći teret željezne rudače za australsku vladu. Torpedirala ga je i potopila japanska podmornica I-26 oko 30 nautičkih milja sjeveroistočno od Cape Howe. Od 42 člana posade samo ih je deset preživjelo (spasio ih je brod australske ratne mornarice H.M.A.S. Moresby)

Sušački brodar je 1926. godine preuzeo brod Zvir u brodogradilištu Clyde Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. u Glasgowu, kao novogradnju broj 350. Brod je bio dug 123,1 i širok 16,4 metra imao je i 5.607 Grt. Potonuo je oko sat vremena nakon sudara s norveškim brodom Skagerak 15. studenog 1942., oko stotinu nautičkih milja južno od Port Kembla, u plovidbi iz istih luka kao i Rečina s teretom željezne rudače za račun australske vlade. Sudar se dogodio u plovidbi u konvoju (15 brodova u pratnji 6 korveta), prema izvješću norveškog zapovjednika, jer je Rečina iznenada napustila svoje mjesto u konvoju i presjekla rutu norveškom brodu. Skagerak je oštećen, ali je nastavio plovidbu, dok su svi članovi posade Rečine spašeni.


Cheliff (matična luka Oran), postati će Pavla

Jugoslavenska plovidba d.d., Sušak utemeljena je 1932. godine, a registrirana tek 20. studenog 1934. Glavnica društvenog kapitala iznosila je šest milijuna dinara, a posjedovala je brodove Galeb, Labud, Lasta, Orao, Sokol i Kobac. Zanimljivo je da u sačuvanoj arhivskoj građi između ostalog i spis o bolesti i smrti mazača Franje Mihičića iz Šmrike iz 1940. godine. Sušački je brodar izgubio dva svoja broda prije početka Drugog svjetskog rata (u lipnju i listopadu 1940. godine).

Brod Labud izgrađen je 1918. godine u škotskom brodogradilištu William Hamilton & Co. Ltd. u Glasgowu kao novogradnja broj 307, kao Ardogwan za brodara Lang & Fulton/Ardgarry Steamship Co., iz Greenocka. Brod je bio dug 123,5 i širok 16 metara te je imao 5.334 Grt. Od 1923.-25. plovi kao Silverash (Silver Line Ltd. - St. Helens Steam Shipping Co., iz Londona), 0d 1925.-32. kao Aspleyhall (West Harlepool Steam Navigation Co. Ltd., West Hartlepool), 1932.-34. kao Ezra (Continental Indies Shipping Co.), da bi 1934. g. na krmi bilo ispisano, kao matična luka, Sušak. Tog kobnog 19. lipnja brod je s teretom kukuruza plovio iz Table Bay za Liverpool kada ga je, bez prehodnog upozorenja, torpedirala njemačka podmornica U-32 sjeverozapadno od Fastneta. Posada je napustila brod, a onda je podmornica ispalila još jedan torpedo, ali brod nije potonuo, pa je dokrajčen topovskom paljbom. Nitko od 34 člana posade nije stradao.

Orao je izgrađen godinu dana kasnije, također u Škotskoj, ali u brodogradilištu Greenock &Grangemouth Dockyard Co. Ltd. u Greenocku, kao novogradnja kao War Cedar za The Shipping Controler iz Londona. Bio je sličnih osobina kao i Labud: dužina 122 i širina 15,9 metara te 5.135 Grt. U godini gradnje, s obzirom da je prestala njegova potreba u britanskoj službi u Prvom svjetskom ratu, postaje Beechpark (J. & J. Denholm Ltd., Greenock), 1937., manje od godinu dana plovi kao Ger-y-Bryn (Brynymor S.S. Co., Swansea), da bi 1938. postao Orao. Fatalnog 12. listopada plovi iz Bahie Blance za engleske luke s teretom brašna kada ga torpedira, granatira i topi talijanska podmornica Enrico Tazzoli. Ostalo je zapisano da je zapovjednik sušačkog broda radiovezom javio svoj položaj, ujedno i položaj podmornice, te je tako prekršio pravila neutralnosti.

Atlantska plovidba d.d., Sušak utemeljena je i registrirana 1931. godine s početnim kapitalom glavnice od 7,5 milijuna dinara, a brodar je posjedovao brodove Senga, Slava, Sreća i Sloga kojima je održavao pomorske veze pretežito s lukama zapadne i sjeverne Europe. Među sačuvanim spisima nalaze se i dokumenti o repatrijaciji posade broda Labud iz Lisabona iz 1941. godine.

Brod Slava izgrađen je 1911. godine kao Tafna za English & American Shipping Co. Ltd. iz Londona, u brodogradilištu W. Doxford & Sons u Sunderlandu (novogradnja broj 427). Bio je dug 112,47, širok 15,24 i visok 7,92 metra te je imao 4.512 Grt. Od 1919-27 plovi pod istim imenom u floti C.T. Bwring iz Liverpoola, od 1927- 31 kao Wynacre u floti W.A. Young & Co. iz Londona, a 1931. kupuje ga sušački brodar. Izgubljen je 16. ožujka 1940. kada je udario o minu i potonuo oko pet nautičkih milja južno od Nash Pointa u Bristolskom kanalu pri isplovljavanju iz Cardiffa. Od 34 člana posade, samo je jedan stradao.

Sloga je izgrađena 1913. godine kao Pensilva u brodogradilištu William Gray & Co. Ltd. u West Hartlepool kao novogradnja broj 824 za R.B. Chellew Steam Navigation Co. iz Cardiffa. Bio je dug 111,3 i širok 155,5 metara te je imao 4.316 Grt. 1931-32 plovi kao Brynymor (Brynmor S.S. Co., Swansea), 1932. godine kupuje ga sušački brodar. Izgubljen je 16. listopada 1943. godine kada se nasukao kod Long Point, Port au Port (Newfoundland) u plovidbi iz Aguathuna za Sydney s teretom vapnenca.

Jadranska plovidba A.D., Sušak nastala je spajanjem više brodara u razdoblju 1923-35. godine. Raznim oblicima integracije u sastav tog brodara ušli su: Jadranska plovidba, parobrodarsko društvo, Sušak; Parobrodarsko društvo na dionice Dalmatia, Split; Dioničarsko Parobrodarsko društvo Oceania, Trst; Austro-hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice, Aleksandrovo (danas: Punat); Obalna parobrodarska plovidba S.O.J., Dubrovnik i Hrvatsko parobrodarsko društvo na dionice, Senj. Društvo je imalo 85 brodova i šest mauna.
...

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2024 Klub Sušačana