SUŠAČKA REVIJA broj 97/98

 


likovna umjetnost

JEAN D'ALHEIM

Ervin Dubrović

Kada je Muzej grada Rijeke 2013. otkupio veliku i dojmljivu sliku Panorama Rijeke s Trsata, nitko nije znao tko se krije iza signature D'Alheim. Ubrzo se razjasnilo da je riječ o učitelju riječke slikarice Leontine von Littrow, kćerke uglednog lučkog kapetana i pomorskog inspektora Heinricha. Na internetskim stranicama može se pronaći još podosta slika Jeana d'Alheima, a može se saznati i da je rođen u Kursku u Rusiji. Nije posve jasno je li rođen 1832. ili 1840., a umro je u Parizu 1894. godine. Osim nekoliko šturih i nepouzdanih biografskih činjenica te podosta brojnih slika koje se također pojavljuju na internetu, nismo o d'Alheimu znali gotovo ništa, osim da je boravio u Rijeci i slikao diljem Jadrana.

U međuvremenu smo ipak donekle rasvijetlili nepoznanicu Jeana d'Alheima, slikara jedne od najraskošnijih i najupečatljivijih riječkih veduta i učitelja Leontine Littrow, kojega nije susrela u Parizu, kako to navode neki umjetnički leksikoni, nego upravo u Rijeci.[1]

D'Alheimov je djed, pripadnik visokog francuskog plemstva, 1792. godine, nakon Francuske revolucije pobjegao u Rusiju. Unuk pak odlazi suprotnim smjerom, napušta Rusiju i nastanjuje se u Parizu sa suprugom, Alexandrom, rođenom Pushkina, poznatom pod imenom Jeanne Limosin d'Alheim, slikaricom portreta, cvijeća i naturalističkih slika (poznata je njezina Prodavačica riba, nazvana i Žena trgovca ribom).[2]

Supružnici d'Alheim ljeti 1881. putuju Jadranom te se neko vrijeme zadržavaju u Rijeci, koja im, stjecajem okolnosti, postaje bitna stanica. Mađari, koji su desetak godina prije Rijeku ponovno priključili Ugarskoj i uvrstili je u „zemlje krune sv. Stjepana“, d'Alheimov su boravak nastojali čim bolje iskoristiti za svoju nacionalnu promociju u Primorju. Upravo u to vrijeme Mađarsko društvo lijepih umjetnosti iz Budimpešte priređuje u Rijeci svoju izložbu a sudjelovanje uglednoga francuskog slikara doživljavaju kao dobrodošlu podršku. Društvo ga poziva da naslika reprezentativnu sliku Ugarskog primorja, većih dimenzija, i da je izloži na predstojećoj izložbi. Nude mu i rješenje za privremeni smještaj slike, koja do početka jesenje izložbe može stajati u atelijeru grofa Odona Bethlena.[3]

...
 

[1] Thieme - Becker, Nav. dj.,Band 23.: "Schu:ler von Jean d'Alheim in Paris".

[2] Benezit Dictionary of Artists, Oxford 2006. (Online edition 2011.),

 http://www.bonhams.com/auctions/14219/lot/24/, 17.01.2017.

 [3] D'Alheim Janos, Fovarosi lapok, (2.08.1881.) br.174, str. 1052.

 

 

    Napomena: Članci iz Sušačke revije u Web izdanje ne prenose se kompletni, sa svim slikama, potpisima pod slike, okvirima, tablicama i sličnim. Za cjelovit uvid u članke pogledate papirnato izdanje. Hvala.

Povratak na kazalo © 2001-2017 Klub Sušačana